Manual: Gr/Gy Meitner Schema (automatiskt)

Information: För att kunna lägga schema i Meitner Schema behöver du ha rollen "Schemaläggare". Under Admin - Användare - Personal läggs detta till på en person.

Du når Meitner Schema från Adminpanel - Schemaläggning - Meitner Schema (längst upp till höger på sidan) .

Adminpanelens schemaläggning fungerar som mellanlagring/sluss, där matchningen sker så att adminpanelens data och schema från Meitner Schema möts.  När matchning skett möjliggörs att föra över = Publicera schema till Lärplattformen och Kalendern så det blir synligt för elev/vh/all personal.

 

Nedan följer en steg-för-steg- guide för att arbeta med Meitner Schema.

1. Välj grundinställningar

2. Justera läsårsdata och perioder

3. Importera data 

4. Skapa tjänstefördelning

5. Generera lektioner

6. Schemalägg lektioner

7. Arbeta med schema i Schemavyn

8. Exportera schemat 

 

1. Välj grundinställningar

Öppna inställningarna i menyn till vänster. Alla inställningar går att ändra i efterhand.

- Välj skolform

- Välj start- och sluttid för schemat.

- Ställ in rastvillkor för elever och lärare. Dessa rastvillkor gäller för hela skolan. Du kan ställa in specifika rastvillkor för vissa lärare, vissa ämnen, vissa klasser osv

- Ställ in lunchvillkor

- Markera hur långa lektioner som ska skapas. Dels hur långa de kan vara, men också hur långa de MÅSTE vara.

 

2. Justera läsårsdata och perioder

I menyn till vänster finns Perioder. Här markerar du de dagar under läsåret som lektioner ska placeras på. Här skapar du nya perioder och markerar vilka dagar som ska ingå i de perioderna, tex jämn vecka, A.-vecka osv. Blå markering innebär att dagen/veckan är aktiv.

 

3. Importera data 

Personal, Grupper, Rum och Ämnen/Kurser, väljs i menyn, ochbehöver finnas för att kunna skapa en tjänstefördelning.

Du kan importera personal, grupper, rum etc till Meitner Schema från t ex Excel. "Toggla" till Tabellredigering och klistra in datan från t ex Excel.

Personal:

Signatur - En unik signatur för läraren.

Förnamn - Lärarens förnamn. Får inte lämnas tomt.

Efternamn - Lärarens efternamn. Får inte lämnas tomt.

Behörighet: Lägg ev in lärarens behörighet

Tjänstegrad - Om en lärare till exempel är anställd på halvtid fyller du i värdet 50%. Tabellen accepterar också decimalformat, t ex 0,5.

 

Grupper:

Namn: - Namnge grupp eller klass.

Överlappande grupper: Används vid krockkontroll. T ex kan 9A och 9A_ma ej läggas samtidigt; de är således överlappande.

Icke- överlappande grupper: Visar grupper som kan placeras samtidigt, t ex 9_sp1 och 9_fr

Etiketter: Kan användas för att kunna filtrera ut önskade rader i tabeller. Ex är Ind Val, Språk, Åk 4 osv. Finns under Grupper och Lektioner. 

 

Rum och utrustning:

Rum - Lägg in alla rum. Lägg ev. in speciella rastvillkor. Attribut kan läggas in på vissa rum, det kan t ex vara projektor, kemiutrustning, lab eller liknande. Om du kan ha flera olika salar för en specifik lektion används attribut. Du kan använda attribut "teori" och lägga in för alla lektioner som är i behov av teorisal.

 

Ämnen alt Kurser:

Ämnen /Kurser - Lägg in alla ämnen alternativt kurser. Lägg ev. in speciella rastvillkor. Om man vill använda sig av rast, lunc, resurstid behöver dessa skapas som lektioner.

 

4. Skapa tjänstefördelning

Kursomgångar=Tjänstefördelning 

Välj Tjänstefördelning - Kursomgångar. Lägg in den grupp som ska undervisas av en lärare under en Period/terminer och antal Timmar. Gå in under Grafisk vy. Här kan du flytta tjänstefördelnings"rutorna" till annan personal.

Ändra flera tjänstefördelningsrader genom att markera framför raden, i boxen. Då kan du ändra allt som står på raden, justera rastvillkor, lektionslängd samt"Ta bort raden", Generera lektioner" eller "Referera till ämne istället för kurs". Använd Filter för att filtrera fram olika grupper/personal/ämne etc. Du kan endast använda Läsår/HT/VT i tjänstefördelningen. 

5. Generera lektioner

Under Tjänstefördelning - Kursomgångar kan du markera och Generera lektioner. Se 4. Skapa tjänstefördelning

6. Schemalägg lektioner

Under Lektioner kan man arbeta med lektioner, välja rum och Etiketter, fästa dem mm. Öppna Kolumner för att välja vilka kolumner som ska vara synliga. Markera lektionerna i boxen till vänster om kolumnen "Kursomgång"

 

 

7. Arbeta med schema i Schemavyn

Under Schema i vänstermenyn kan du arbeta manuellt med schemat eller med Automation. Välj en klass eller en personal. Lektionerna ligger längst ned på sidan tills man väljer Automation eller att placera manuellt. Högerklicka på en lektion för att Duplicera, Flytta, Dela upp lektion eller Ta bort lektion.

Reservera/Blockerad tid: Under +Skapa kan du lägga in blockerad tid för en Lärare, Grupp och/eller Rum. Här kan inga lektioner läggas in. Blockeringen följer inte med till Meitner vid export.

Generella "lektioner" såsom lunch, rast, ämneslag, konf mm finns det inte stöd för i nuläget. 

Fästa: セマフォ バスケットボール 合金 gps emoji 素晴らしさ フライカイト 最高När en lektion är lagd i schemat kan du "Fästa" den. Lektionen får en "nål" . Du kan forfarande flytta lektionen. Om automation används kommer automationen EJ flytta  på lektionen.

Blockläggning:  Markera lektioner genom att trycka Shift+ klick. Under Åtgärdspanelen kan du bl a Skapa/Dela block. Används t ex vid halvklasser, språkblock mm

 

8. Exportera schemat 

Under Export i vänstermenyn kan du överföra schemat till Adminpanelens schemaläggning. Alternativt laddar du ned schemat i JSON-format. Under Import kan du ladda upp schemat i JSON-format. Du sparar själv filerna på datorn.

 

 

 

 

 
 

Relaterad till

Uppdaterad

Var denna artikel till hjälp?

/