Meitner Supportplattform - Få hjälp och stöd av Meitner support
Kategorier
Användarinstruktioner
-
Video: Pedagog- Skapa och publicera planering i arbetsyta
-
Video: Pedagog- elevvyn i Meitner
I denna artikel hittar ni videos som visar hur det ser ut i elevvyn i Meitner.
1. Introduktion
2. Startsidan
3. Kalender
4. Arbetsytor (uppgifter & bedömning)
5. Arbetsytor (planering, omdömen, med mera)
6. Kommunikation
7. Elevkortet/ profilen
8. Sammanfattning
-
Video: Pedagog- delmoment MENTORSKAP OCH ELEVHÄLSA
Har du landat här utan att ha läst innehållet i Videor: Meitner för dig som jobbar i grundskola? Isåfall klicka här.
7. Delmoment mentorskap & elevhälsa 🧑🧒
Vi går igenom att skapa arbetsytor, planeringar, uppgifter och bedöma. Vi kikar även på extra anpassningar.
Det är fyra videor i detta moment och det är ca 16 minuters videomaterial att ta del av.
Lycka till! 👋-
Översikt mentorer och enskilda elever
Om du upplever uppspelningsbesvär, vänligen testa att titta på filmen i din webbläsares inkognito-läge. -
Utvecklingssamtal
Om du upplever uppspelningsbesvär, vänligen testa att titta på filmen i din webbläsares inkognito-läge. -
Extra anpassningar
Om du upplever uppspelningsbesvär, vänligen testa att titta på filmen i din webbläsares inkognito-läge. -
Åtgärdsprogram
Om du upplever uppspelningsbesvär, vänligen testa att titta på filmen i din webbläsares inkognito-läge.
Sista delmomentet är nu avklarat! 🥳
Nu har du gått igenom alla moment, Meitner hoppas att detta överblick av skolplattformen. Du är välkommen att ställa frågor till oss i supporten via formuläret du hittar länken till i menyn.
-
-
Video: Pedagog-delmoment BETYG
Har du landat här utan att ha läst innehållet i Videor: Meitner för dig som jobbar i grundskola? Isåfall klicka här.
6. Delmoment betyg 🅰️
Vi går översiktligt igenom hur betygsfunktionen ser ut under en öppen betygsperiod.
Det är en video i detta moment och det är ca 5 minuters videomaterial att ta del av.
Lycka till! 👋-
Betygsättning
Om du upplever uppspelningsbesvär, vänligen testa att titta på filmen i din webbläsares inkognito-läge.
Delmoment avklarat! 🥳
Nästa delmoment är mentorskap & elevhälsa, gå vidare till nästa delmoment.🔗
-
-
Video: Pedagog- delmoment NÄRVARO
Har du landat här utan att ha läst innehållet i Videor: Meitner för dig som jobbar i grundskola? Isåfall klicka här.
5. Delmoment närvaro 🙋
Vi går igenom hur du skapar frånvaroanmälan, sätter närvaro på lektioner och korrigerar elevers ogiltiga frånvaro.
Det är en video i detta moment och det är ca 10 minuters videomaterial att ta del av.
Lycka till! 👋-
Närvaro- & frånvaroregistrering
Om du upplever uppspelningsbesvär, vänligen testa att titta på filmen i din webbläsares inkognito-läge.
Delmoment avklarat! 🥳
-
-
Video: Pedagog- delmoment KOMMUNIKATION
Har du landat här utan att ha läst innehållet i Videor: Meitner för dig som jobbar i grundskola? Isåfall klicka här.
4. Delmoment kommunikation 💬
Vi går igenom personliga chattar, gruppchattar och hur du skapar utskick i Meitner och/eller som e-postmeddelanden.
Det är två videor i detta moment och det är ca 5 minuters videomaterial att ta del av.
Lycka till! 👋-
Chatten
Om du upplever uppspelningsbesvär, vänligen testa att titta på filmen i din webbläsares inkognito-läge. -
Utskick
Om du upplever uppspelningsbesvär, vänligen testa att titta på filmen i din webbläsares inkognito-läge.
Delmoment avklarat! 🥳
Nästa delmoment är närvaro, gå vidare till nästa delmoment.🔗
-
-
Video: Pedagog- delmoment KALENDER
Har du landat här utan att ha läst innehållet i Videor: Meitner för dig som jobbar i grundskola? Isåfall klicka här.
3. Delmoment kalender 🗓️
Vi går igenom att skapa event i kalendern, provkalendern och elevens perspektiv på kalendern.
Det är tre videor i detta moment och det är ca 10 minuters videomaterial att ta del av.
Lycka till! 👋-
Kalender
Om du upplever uppspelningsbesvär, vänligen testa att titta på filmen i din webbläsares inkognito-läge. -
Uppgiftskalender
Om du upplever uppspelningsbesvär, vänligen testa att titta på filmen i din webbläsares inkognito-läge. -
Schemat för eleven
Om du upplever uppspelningsbesvär, vänligen testa att titta på filmen i din webbläsares inkognito-läge.
Delmoment avklarat! 🥳
Nästa delmoment är kommunikation, gå vidare till nästa delmoment.🔗
-
-
Videor: Meitner för dig som jobbar i grundskola
I artikeln hittar du information som berör dig som jobbar med Meitners grundskolefunktioner.
Syfte 🤔
Att skapa förståelse och familjaritet med Meitners gränssnitts olika vyer och steg i vanliga arbetsflöden.
Hur 📽️
Du kommer få gå igenom sju delmoment som nämns senare i artikeln, varje moment omfattar en gruppering av funktioner i Meitner för grundskola och riktar sig i vissa lägen direkt emot en profession. Oavsett din profession så är videon framtagen för att skapa förståelse för de olika arbets- och processflöden som Meitner stödjer verksamheten i.
Tid ⏰
En video kan vara allt från en till tio minuter lång och det är totalt ca 20 videor. Totalt är alla videor ca en och en halv timme tillsammans. Vi rekommenderar att öka uppspelningshastigheten till 1.2x eller 1.5x om du är bekväm med det.
Uppmärksamma att... 🛠️
...materialet utgår från grundskolan men kan även ses av användare i förskola och gymnasiemodulerna, notera dock att gränssnittet och vissa processer skiljer sig mellan skolformerna.
Meitner uppdateras kontinuerligt och ibland kanske knappar eller ord ändrat sig från video och vad som står i Meitner, titta en extra gång när du letar efter en funktion i systemet.Delmoment 🔬
Varje delmoment innehåller flera videor och de är producerade i ordningen de lagts till på momentets sida. Delmomenten är tänka att tittas på i kronologisk ordning, från ett till sju i listan.
- Kom igång, gå till delmoment. 🔗
- Arbetsytor, gå till delmoment. 🔗
- Kalendern, gå till delmoment. 🔗
(Glöm inte ta en paus och sträck på benen! ⭐)
- Kommunikation, gå till delmoment. 🔗
- Närvaro, gå till delmoment. 🔗
- Betyg, gå till delmoment. 🔗
- Mentorskap och elevhälsa, gå till delmoment. 🔗
Reflektion 🎭
Det är rekommenderat att göra detta tillsammans med en kollega och efter varje video diskutera hur ni kan applicera det ni lär er om Meitner i ert dagliga arbete.
- Kom igång, gå till delmoment. 🔗
-
Användarmanual: Onboardning för personal och Admin
1. När du blivit skapad som användare i Meitner får du ett aktiveringsmejl av oss.
2. Längre ner i aktiveringsmejlet finns knappen “Klicka här för att gå vidare”. Klicka på den för att komma till vår onboarding!
3. Sätt ett lösenord enligt exemplet som ges.
4. Logga in i Meitner med lösenord eller BankID
5. Nu ges möjligheten att redigera eventuella fel i dina uppgifter samt göra koppling
till exempelvis ditt Google-konto.
6. När du är klar klickar du på “släpp in mig” och kommer in på startsidan (som vi
kallar för hub)
Väl inne i Meitner kan du som personal göra följande;
Rapportera frånvaro- på höger sida i huben
In- och utcheckning (förskola och fritids)- på höger sida i huben
Se kalender och schema samt skapa enskilda händelser i kalendern under “Kalender”
Kommunicera och informera vårdnadshavare under “Kommunikation”
Göra planeringar/ uppgifter, bedöma, ha närvaroöversikt i dina undervisande ämnen med mera under “Arbetsytor”
Som mentor får du en översikt av närvaro, måluppfyllelser, underlag för utvecklingssamtal i varje enskild elevs elevkort.
Som EHT har du tillgång till ovan samt elevhälsa i varje enskild elevs elevkort
2.
Du som admin kan göra följande i Meitner:
- När du loggar in i Meitner kommer du som administratör in i huben.
- För att komma åt adminpanelen klickar du på ditt namn (längst upp till höger)
- Klicka på “Adminpanel”
- Det du gör i adminpanelen speglar det som syns i Meitner till största del.
- Här kan du jobba med:
Användare -importera och exportera elever, personal och vårdnadshavare
Klasser och grupper- importera, exportera samt skapa direkt i Meitner
Rum och utrustning- importera, exportera samt skapa direkt i Meitner
Ansökningar- Hantera kön och importera, exportera samt skapa direkt i Meitner.
Omsorg- Hantera omsorgstider för förskola och fritids.
Kalender- Jobba med matsedel.
Schemaläggning: parallell-modul importera schema från olika schemasystem, exportera samt skapa direkt i Meitner.
Undervisning- Hantera samt skapa arbetsytor samt jobba med underlag för utvecklingssamtal.
Betyg- Jobba med betygsgrupper, betygssättningslistor, betygskataloger, utskrift av betyg samt exportera betyg.
Rapporter och uppföljning
Export- rapport till SCB
Skolinställningar- Här gör du inställningar som rör skolan (lägga till kontaktpersoner och filer exempelvis). Ändra och lägga till information om skolan.
Se gärna vår film om onboarding i Meitner! Klicka HÄR
-
Video: Hur arbetar jag med arbetsytor?
-
Video: Hur arbetar jag med min mentorsgrupp?
-
Video: Hur kan jag som pedagog kommunicera med elever och vårdnadshavare?
-
Video: Hur använder jag Meitner för att hantera närvaro och frånvaro?
-
Video: Hur kommer jag som ny personal igång med Meitner?
-
Video: Koppla Meitner med Google for Education
Denna artikel är för dig som är administratör i er organisation. I denna video går vi igenom hur du:
Skapar ett google servicekonto och kopplar kontot till Meitner.
Genomgång:Fungerar det inte efter att ni följt videon?
Säkerställ att er Google for Educationmiljö har Meitner som en betrodd app, se Googles guide här https://support.google.com/a/answer/13288950?hl=sv. -
Användarmanual: Betygsättning i Meitner
Information för admin
Förberedelser:
1. Kontrollera att alla lärare har signatur i Meitner: Admin - Personal - klicka på personen - Redigera - Signatur - Spara.
2. Skapa de klasser som ska ha betyg, till exempel klass 6, 7, osv. Admin - Betyg - Betygsgrupper.
3. Du får direkt förslag på ämne och lärare utifrån de skapade arbetsytorna i Meitner. Klicka på pilen om de är korrekta.
Klicka på pennan om de behöver justeras och papperskorgen om de är fel.
Om du inte får rätt förslag; välj +Lägg till och välj ämne respektive lärare.
Tänk på följande:
- Har läraren legitimation? (annars behöver du lägga till en lärare)
- Är det ett slutbetyg? (då behöver du bocka i rutan slutbetyg på ämnet) Behövs EJ om det är åk 9 och slutbetyg.
4. Kontrollera att du gjort rätt under Admin - Betyg - Betygssättningslistor.
Tänk på följande:
- Har eleverna rätt Svenska/SVA? (info hämtas från elevens sida.)
- Har eleverna rätt Moderna språk? M2 är det "vanliga" språkvalet och M1 är om skolan har språkval som "Elevens val".
- Att eleverna får ett slöjdbetyg.
- I åk 6 kan skolan sätta betyg i SO respektive NO om de vill. Alternativt sätts betyg i respektive ämne.
- Om en elev har anpassad studiegång sätter läraren 3 på eleven i aktuellt ämne.
5. Nu kan lärarna sätta betygen!
5. Under “betygskatalog” skrivs betygskatalogerna ut. Du kan här välja att skriva ut alla eller vissa samt filtrera på lärare och ämne.
6. Admin publicerar betygen för elever genom att fylla i datum under Betyg - Betygsperiod - Publiceringsdatum och klockslag.
7. Exportera slutbetygen under Admin - Betyg - Export
Information för lärare (administratör meddelar lärare nedanstående)
1. Lärarna ser på sin startsida i huben, längst upp till höger, en länk som leder dem till betygssättning
2. Läraren kontrollerar att det är rätt elever i respektive betygsgrupp.
3. Sätt betyg (A-F alt - (streck betyder att betygsunderlag saknas, oftast pga frånvaro), spara genom att klicka på den blå knappen Spara.
Om en elev finns med i gruppen men EJ ska ha betyg RÖR ni EJ den personen!
4. Om en elev har anpassad studiegång sätter läraren 3 på eleven i aktuellt ämne.
5. Betygen kan ändras till och med det datum som skolan bestämt. Kontrollera vilket datum ni har bestämt. Meitner stoppar betygssättningen det datumet.
6. När läraren är HELT KLAR med betyggsättningen låser de betygen med knappen “lås betyg” . Lösenordet är meitner23. Betygen "skickas" nu till administratören och går inte att ändra.
Observera att om det är två betygssättande lärare innebär det att om en person låser betygen, låses det för den andra personen samtidigt.
7. När administratören meddelar att betygskatalogerna är utskrivna ska dessa kontrolleras och skrivas under, först därefter är betygen officiella.
8. Eleven ser sina betyg när administratören publicerar dem. Eleven ser alltid sina betyg under sin profil, längst upp till höger från Lärhubben.
Arbetsgång i bilder
1 Klicka på "Gå till betygssättning" i huben.
2 Välj klass
3 Klicka på kommentarsfältet för en kommentar/ betygsmotivering
4 Välj betyg.Sätt betyg (A-F alt - (streck betyder att betygsunderlag saknas, oftast pga frånvaro) 3 betyder att eleven har Anpassad studiegång och inte läser ämnet.
5 Klicka på "Spara" (obs! betyget är ej låst i detta skede!)
6 Klicka på "Spara & lås betyg" för att låsa!
7 Ange lösenord meitner23 för att skicka betyget till administratören
-
Användarmanual: Ansökan/kö i Meitner
Ansökan/Kö
Information:
- Ansökan/Kö finns under Admin - Ansökningar. Det går att Importera befintlig kö från andra skolsystem; endera via txt.fil (från SchoolSoft) eller via Excelfil. Mall med kolumnrubriker finns i Meitner.
- Importera kö i Meitner: Adminpanel- “Ansökningar”- “Importera”- “ladda upp fil”- klicka på “nästa steg” för att mappa ihop kolumnerna. (Välj vilken kolumn från filen som ska mappa mot vilken av Meitners kolumner eller kontrollera så att samma kolumner ligger i “kolumn från fil” och “kolumn i Meitner”)
Klicka sedan på “nästa steg” för att importera. I det steget kan du (om det blivit något fel) redigera det direkt! När du redigerat eventuella fel klickar du på “importera”.
- Massuppdateringar(många elever samtidigt) görs med fördel under Importera/Exportera.
Förberedelse:
- Ta bort befintliga ansökningslänkar från till exempel hemsidor och andra platser (kommun, skola, förskola osv...). Lägg samtidigt dit den nya länken från Admin - Ansökningar- Kölänk (längst upp till höger)
Information:
Vårdnadshavare gör ansökan med hjälp av BankId. VH kan se status på Ansökan. VH kan inte se Köplats eftersom olika regler gäller för olika skolor vid intag. Obs! Endast den VH (VH1) som gör anmälan kan logga in med BankID efter att anmälan gjorts!
Ansökningar har följande status i Meitner:
Alla ansökningar: Här finns alla ansökningar , oavsett status
Ohanterad: Inkomna ansökningar som inte fått någon status
Hanterad: Ansökan har flyttats till hanterad vilket betyder att den är GodkändErbjudna: Plats har erbjudits. Kommunikation sker EJ i meitner utan behöver skickas.
Nekade: Status satt till “Nekade” av admin.
Tackat ja: Admin har ändrat status till “Tackat ja”.
Tackat nej: Admin har ändrat status till “Tackat nej”.
Placerade: Admin ändrar status till “Placerade”. Eleven behöver ha tackat ja för att kunna bli placerad. Eleven/Barnet läggs in i Meitner under Användare- Du kan klicka i alla för att hantera alla, alternativt välja dem du vill hantera. Längst ner på sidan hittar du alternativ du kan välja mellan.
- Skapa egna taggar under +Tagg för att kunna söka och sortera i kön.
- Använd Filtrera för att söka startår
- Markera på respektive elev om du vill att hen ska kunna tillämpa Syskonförtur. Meitner kontrollerar att syskonet går i Meitner.
- Du placerar elever genom att klicka i alla som har tackat ja och sedan klicka på "Placera" som finns både överst på sidan och som val som dyker upp längst ner på sidan när du bockar i.
- Exportera alla e-postadresser för att kommunicera med dem som står i kön. INGEN information går ut till barn/elev eller vårdnadshavare direkt från Meitner.
- Du ser Köplats på respektive elev när du klickat på en elev efter att ha valt vilka regler som ska gälla, till exempel syskonförtur.
-
Användarmanual: Schemaläggning
Schemaläggning i Meitner
Förberedelse:
- En administratör behöver lägga till behörigheten “Schemaläggare” till schemaläggaren.
Information:
- I Admin - Schemaläggning sker allt schemaarbete. Schemaläggning är en parallellmodul i Meitner skolplattform.
- Kommunikationen är envägs, det vill säga, från Meitners Schemaläggningsmodul till Meitners lärplattform och Kalendern.
- Meitner har stöd för schema-import från Skola24, Kskola samt SchoolSoft Schema och SchoolSoft. Schemaläggning fungerar då som en mellanlagringsstation innan datan läggs in.
- Skola24: Gå direkt till ImportSkola24. Importera schemat i mbd.format. Om du inte har mdb.format kontakta Skola24 ´s support och be dem addera detta. Matcha data innebär att datan i Schemaläggning matchas/synkas med datan i Meitner och Kalendern alt Skapa i Meitner enligt varje steg nedan.
- Kskola/SchoolSoft Schema/SchoolSoft: Följ alla steg nedan.
- All schema-data kan skapas i adminpanelen i Meitner eller i andra schema-system.
Steg - för - steg - guide:
- Gå in på Meitners adminpanel
- Klicka på Schemaläggning - Schema - Lägg till - Händelsetyp: Lektion - Titel*
- Klicka på “Visa schema”. Det går bara att ha ett schema aktivt/läsår.
- Perioder - Skapa först en läsårsperiod. Den är grunden/förutsättning för all schemaläggning. Klicka samtliga dagar schemat ska gälla för. Skapa därefter perioder) exempelvis jämna veckor eller HT, A-veckor, etc).
Du kan arbeta på flera olika sätt:
- Skapa schema direkt i Schemaläggning/Meitner.
- Importera genom att direkt arbeta i importera-fältet. Tabseparera informationen. Ta med korrekta kolumnrubriker.
- Arbeta i Excel och importera sedan. Ta med korrekta kolumnrubriker.
- Importera data direkt från SchoolSoft - Export/Import – Perioder.
- Skapa rum/salar
Du kan arbeta på flera olika sätt:
- Skapa direkt i Schemaläggning/Meitner
- Importera genom att direkt arbeta i importera-fältet. Tabseparera informationen. Ta med korrekta kolumnrubriker.
- Arbeta i Excel och Importera sedan. Ta med korrekta kolumnrubriker.
- Importera data direkt från SchoolSoft - Export/Import – Salar
- Kurser/Ämnen.
Välj om arbetsytor ska skapas. Det är dessa som personal arbetar med gällande planering, närvaro, bedömning, med mera.
Du kan arbeta på flera olika sätt:
- Skapa direkt i Schemaläggning/Meitner
- Importera gärna genom att direkt arbeta i importera-fältet. Tabseparera informationen. Ta med korrekta kolumnrubriker.
- Arbeta i Excel och Importera sedan. Ta med korrekta kolumnrubriker.
- Importera data direkt från SchoolSoft - Export/Import – Ämnen
- Personal
Du kan arbeta på flera olika sätt:
- Skapa direkt i Schemaläggning/Meitner
- Importera gärna genom att direkt arbeta i importera-fältet. Tabseparera informationen. Ta med korrekta kolumnrubriker.
- Importera från Meitner. Ta med korrekta kolumnrubriker.
- Arbeta i Excel och Importera sedan. Ta med korrekta kolumnrubriker.
- Importera data direkt från SchoolSoft - Export/Import – Personal
- Grupper
Du kan arbeta på flera olika sätt:
- Skapa direkt i Schemaläggning/Meitner
- Importera genom att direkt arbeta i importera-fältet. Tabseparera informationen. Ta med korrekta kolumnrubriker.
- Importera från Meitner. Ta med korrekta kolumnrubriker.
- Arbeta i Excel och Importera sedan. Ta med korrekta kolumnrubriker.
- Importera data direkt från SchoolSoft - Export/Import – Grupper
- Elever
Du behöver inte ha elever med i schemaläggningen.
Du kan arbeta på flera olika sätt:
- Skapa direkt i Schemaläggning/Meitner
- Importera genom att direkt arbeta i importera-fältet. Tabseparera informationen. Ta med korrekta kolumnrubriker.
- Importera från Meitner. Ta med korrekta kolumnrubriker.
- Arbeta i Excel och Importera sedan. Ta med korrekta kolumnrubriker.
- Importera data direkt från SchoolSoft - Export/Import – Elever
Samtliga delar ovan behöver matchas i Meitner. Se arbetsgång i bilder HÄR
Nu börjar Schemaläggningsarbetet. Du kan arbeta enligt två olika huvudspår, endera
“Lektioner “eller “Bygg schema”
9A. Lektioner
Du kan arbeta på flera olika sätt:
- Skapa direkt i Schemaläggning/Meitner
- Importera genom att direkt arbeta i importera-fältet. Tabseparera informationen. Ta med korrekta kolumnrubriker.
- Arbeta i Excel och Importera sedan. Ta med korrekta kolumnrubriker.
- Importera data direkt från SchoolSoft - Export/Import – Lektioner
9B. Bygg schema
Vänsterklicka på t ex mån kl 8. Du kan nu fylla i om lektionen ska skapas på en specifik dag, med tid, ämne, titel och lärare. Alla lektioner får alltid läsårsperioden automatiskt. Om ingen dag väljs (-) läggs lektionen under “Oplacerade lektioner”. Du kan förlänga lektionen genom att “dra” i den eller flytta den.
- När schemat är klart ska du välja ett startdatum för schemat och sedan publicera!
-
Användarmanual: Användare, grupper och klasser-import och hantering i Meitner
Användare i Meitner
- Elev -är registrerad i en skolan samt inskriven på fritids om aktuellt.
- Barn- är registrerade i en förskola (FSK).
- Vårdnadshavare- har barn som är registrerade i skola/ förskola.
- Administratör- ansvarar för användare samt skapa och uppdatera klasser, elever, vårdnadshavare med mera.
- Schemaläggare- har befogenhet att skapa scheman i Meitners adminpanel samt importera scheman från andra system.
- Mentor- är ansvarig för en grupp elever och har tillgång till allt som rör en elev (närvaro, betyg, måluppfyllelse, bedömningar och feedback, etc.). Det kan finnas flera mentorer på en klass eller grupp.
- Elevhälsoteam (EHT)- har samma tillgång som mentor men har också tillgång till fliken "Elevhälsa" på varje elevkort.
- Rektor- har samma tillgång som EHT men har också ansvaret att rapportera och följa upp.
Lägga in användare i Meitner- Meitner skickar excel-mallar som ska fyllas i enligt mallen. Rubrikerna som är gulmarkerade är det som måste fyllas i. Det finns även andra rubriker men om de inte är gulmarkerade behöver de inte fyllas i för att importen ska gå igenom men ju mer data desto bättre!
Det går att ladda upp XLSX, CSV och TXT- filer i Meitners import!
Det är tre olika mallar Meitner skickar ut:
Elev-importmall
Här ska alla barn/elever in med:
För-och efternamn, personnummer.
Fyll i true eller false på tillfälligt personnummer)
Startdatum-elever (alla elever som inte har fritids),
Fritids/omsorg (elever/barn som ska gå på fritids eller förskola).
Tillåt inlogg samt kommuntillhörighet ska också fyllas i.
Personal- importmall
Här ska personalen in med:
Förnamn, efternamn, personnummer, roller (true/false på samtliga roller) och startdatum.
Vårdnadshavare- importmall¨
Här ska vårdnadshavare in med:
Förnamn, efternamn, personnummer samt respektive vårdnadshavares barns personnummer. Detta för att vårdnadshavarna ska kunna kopplas ihop med sina barn i Meitner!
Grupper/klasser-importmall
Här ska grupper och klasser in med:
Titel på klass/grupp/avdelning, olika klass/grupptyper (true/false på samtliga), här kan även eleverna och personalens personnummer matas in om man vill jobba med det i importen.
2. Importera i Meitner: Adminpanel- “Elev”, “Personal” ,"Vårdnadshavare" eller “grupper” och “klasser”- “Importera”- “ladda upp fil”- klicka på “nästa steg” för att mappa ihop kolumnerna. (Välj vilken kolumn från filen som ska mappa mot vilken av Meitners kolumner eller kontrollera så att samma kolumner ligger i “kolumn från fil” och “kolumn i Meitner”)
Klicka sedan på “nästa steg” för att importera. I det steget kan du (om det blivit något fel) redigera det direkt! När du redigerat eventuella fel klickar du på “importera”.
Jobba med användare i Meitner:
1. Skapa användare: Adminpanel- “Elev, Personal eller VH”- “Skapa” - Fyll i information- spara. Här kan man även tilldela roller personalen på skolan ska ha (lärare, schemaläggare, administratör, rektor, EHT och övrig personal).
2. Redigera användare i efterhand: Adminpanelen - “Elev, Personal eller VH” välj berörd -person- "Redigera användare"
3. För att hantera användare: Adminpanel- “Elev, Personal eller VH” -klicka i alla för att hantera alla, alternativt välja vilka du vill hantera. Längst ner på sidan hittar du alternativ du kan välja mellan eller exportera.
Jobba med grupper och klasser i Meitner:
Adminpanel- “Klasser” eller “Grupper”- klicka på en klass eller grupp. Där kan du skapa arbetsytor till gruppen om aktuellt samt lägga till och ta bort användare i gruppen.
-
Video: Hur arbetar jag med min skolkö i Meitner?
-
Video: Hur hanterar jag min skolas omsorgsschema?
-
Video: Elev- elevvyn i Meitner
I denna artikel hittar ni videos som visar hur det ser ut i elevvyn i Meitner.
1. Introduktion
2. Startsidan
3. Kalender
4. Arbetsytor (uppgifter & bedömning)
5. Arbetsytor (planering, omdömen, med mera)
6. Kommunikation
7. Elevkortet/ profilen
8. Sammanfattning
-
Video: Hur lägger jag in mitt barns omsorgsschema?
-
Video: Hur kommer jag som elev eller vårdnadshavare igång med Meitner?
Behöver du hjälp, stöd eller utbildning?
Gör en förfrågan eller ring till Meitner support, vi har öppet helgfria vardagar mellan kl. 09.00 - 12.00 och öppnar åter mellan kl. 13.00 - 16.00.