Användarmanual: Onboardning för personal och Admin

 

1. När du blivit skapad som användare i Meitner får du ett aktiveringsmejl av oss.  

 

2. Längre ner i aktiveringsmejlet finns knappen “Klicka här för att gå vidare”. Klicka på den för att komma till vår onboarding!

3. Sätt ett lösenord enligt exemplet som ges.

4. Logga in i Meitner med lösenord eller BankID

5. Nu ges möjligheten att redigera eventuella fel i dina uppgifter samt göra koppling 

     till exempelvis ditt Google-konto. 

6. När du är klar klickar du på “släpp in mig” och kommer in på startsidan (som vi                

  kallar för hub)

 

Väl inne i Meitner kan du som personal göra följande;

 

Rapportera frånvaro- på höger sida i huben 

In- och utcheckning (förskola och fritids)- på höger sida i huben 

Se kalender och schema samt skapa enskilda händelser i kalendern under “Kalender”

Kommunicera och informera vårdnadshavare under “Kommunikation”

Göra planeringar/ uppgifter, bedöma, ha närvaroöversikt i dina undervisande ämnen med mera under “Arbetsytor”

Som mentor får du en översikt av närvaro, måluppfyllelser, underlag för utvecklingssamtal i varje enskild elevs elevkort. 

 

Som EHT har du tillgång till ovan samt elevhälsa i varje enskild elevs elevkort

 

2.

Du som admin kan göra följande i Meitner: 

 

  1. När du loggar in i Meitner kommer du som administratör in i huben. 
  2. För att komma åt adminpanelen klickar du på ditt namn (längst upp till höger)
  3. Klicka på “Adminpanel” 
  4. Det du gör i adminpanelen speglar det som syns i Meitner till största del. 
  5. Här kan du jobba med: 

Användare -importera och exportera elever, personal och vårdnadshavare

Klasser och grupper- importera, exportera samt skapa direkt i Meitner 

Rum och utrustning- importera, exportera samt skapa direkt i Meitner 

Ansökningar- Hantera kön och importera, exportera samt skapa direkt i Meitner. 

Omsorg- Hantera omsorgstider för förskola och fritids.

Kalender- Jobba med matsedel.

Schemaläggning: parallell-modul  importera schema från olika schemasystem, exportera samt skapa direkt i Meitner.

Undervisning- Hantera samt skapa arbetsytor samt jobba med underlag för utvecklingssamtal.

Betyg- Jobba med betygsgrupper, betygssättningslistor, betygskataloger, utskrift av betyg samt exportera betyg.

Rapporter och uppföljning 

Export- rapport till SCB 

Skolinställningar- Här gör du inställningar som rör skolan (lägga till kontaktpersoner och filer exempelvis). Ändra och lägga till information om skolan.

 

 

Se gärna vår film om onboarding i Meitner! Klicka HÄR

 

Relaterad till

Uppdaterad

Var denna artikel till hjälp?

/